SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG CKA MINDEF

.

SELAMAT DATANG

Friday 18 January 2019

CUTI URUSAN KEMATIAN AHLI KELUARGA TERDEKAT




" Cuti ini diberikan bertujuan menziarahi dan membantu urusan berkaitan kematian ahli keluarga terdekat"

Syarat - syarat

  1. Ahli keluarga terdekat - suami/isteri, anak-anak termasuk anak angkat (de facto), anak pelihara, ibu dan bapa kandung, ibu bapa angkat serta ibu dan bapa mertua pegawai yang sah disisi undang-undang.
  2. Kemudahan diperuntukan untuk urusan kematian ibu mentua atau bapa mentua adalah terhad bagi seorag ibu mentua dan bapa mentua sahaja sepanjang tempoh perkhidmatan Kerajaan.
  3. Mengemukakan salinan pengesahan kematian kepada Ketua Jabatan.
  4. Bermula pada tarikh kematian, atau hari berikutnya jika kematian selepas waktu pejabat.
  5. Hendaklah dicatatkan di dalam Buku Rekod Perkhidmatan Pegawai. 

Kadar Tempoh
  • 3 hari termasuk hari Rehat Mingguan dan hari Kelepasan Am.

Rujukan
  1. Perintah Am Bab C (Cuti) Kemudahan Cuti Urusan Kematian Ahli Keluarga Terdekat
  2. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 10 Tahun 2002
  3. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 04 Tahun 2015


14 comments:

  1. kalau bapa sedara brp hari cuti ehsan

    ReplyDelete
  2. Bapa sedara x dapat cuti ehsan, kematian waris yg terdekat je dapat cuti ehsan

    ReplyDelete
  3. Kematian hari jumaat , cuti umum sabtu ahad dikira terus ke . atau isnin baru dikira cuti

    ReplyDelete
  4. Kematian hari jumaat , cuti umum sabtu ahad dikira terus ke . atau isnin baru dikira cuti

    ReplyDelete
  5. Nak tahu jugak...nenek dpt ke?
    Lepastu kematian Hari sabtu. Kiraan dikira bermula isnin ke?

    ReplyDelete
  6. Ayah mertua saya meninggal pd hari Sabtu jam 5.45 ptg di Kota Bharu.
    Berapa hari saya layak bercuti?

    ReplyDelete
  7. Jika bapa tiri blh dpt x..sbb suami utk mertua dia dpt

    ReplyDelete
  8. Tak faham kenapa ahad pon dikira bermula ctr...

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum selamat petang..sya nk bertanya berkenaan cuti kematian NENEK saya..sebelum tu, saya nk bagithu saya dari kecil dibesarkan oleh NENEK saya sehingga saya besar dirumah nenek saya..alamat ic sya dgn nenek sya pom sama.. Adakah saya dapat cuti kematian tersebut??

    ReplyDelete