SELAMAT DATANG KE LAMAN BLOG CKA MINDEF

.

SELAMAT DATANG

Monday 13 May 2019

"TRAGEDI 13 MEI 1969"















Pada Tahun 1969, Malaysia bergelut dengan ancaman komunis di samping perhubungan antara kaum yang lemah. Penjajahan jepun dan pemerintahan British memupuk ketidakpercayaan antara kaum, dan beberapa pertempuran kecil antara kaum berlaku.

Menjelang hari mengundi pada 10 Mei, dua petugas parti politik dibunuh di Pulau Pinang dan ibu kota Kuala Lumpur. Salah seorangnya jentera UMNO manakala seorang lagi dari Parti Buruh yang dikaitkan dengan komunis.

Sehari sebelum hari mengundi, ribuan orang berarak di Kuala Lumpur untuk mengingati pekerja Parti Buruh tersebut. Keadaan di ibu kota tegang. 

Keputusan awal menunjukkan parti pembangkang DAP dan gerakan yang didominasi bangsa Cina, menang banyak kerusi. Di Selangor - negeri terletaknya Kuala Lumpur- Dewan Undangan Negeri tergantung.

Pada 11 dan 12 Mei, penyokong parti pembangkang berarak di Kuala Lumpur sambil menghina kaum Melayu. Tercabar dengan tindakan itu, Pemuda UMNO bercadang berarak pada 13 Mei selepas waktu Maghrib.

Seramai 196 maut menurut laporan Majlis Gerakan Nasional (Mageran). Diplomat asing percaya angka sebenar lebih kurang 800 orang. Maut seramai 143 orang dari bangsa Cina, Melayu seramai 25 orang dan lain-lain bangsa seramai 28 orang.

Sebanyak 52 mati ditembak yang terdiri daripada 35 bangsa Cina, 10 bangsa Melayu, 7 orang lagi dari  lain-lain bangsa. Seramai 182 cedera ditembak yang terdiri daripada 125 bangsa Cina, 37 bangsa Melayu, 18 orang dari lain-lain manakala seramai 259 orang cedera akibat senjata lain yang terdiri daripada 145 bangsa Cina, 90 bangsa Melayu dan seramai 24 lain-lain bangsa.

Seramai 9,143 orang telah ditangkap kerana melanggar perintah berkurung. Majoriti adalah dari bangsa Cina dan sebanyak 5,561 orang didakwa juga kerana melanggar perintah berkurung dan majoriti adalah bangsa Cina serta 45 orang didakwa kerana membunuh atau membakar secara khianat dan majoriti yang terlibat bagi dakwaan ini adalah orang Melayu.

Berikut gambar di ambil oleh Yang di-Pertuan Agong Keempat, Sultan Ismail Nasiruddin Shah, pada Mei 15,1969. Sultan Ismail keluar dengan kameranya selepas menandatangani perintah darurat.



Lengang Jalan Raja di hadapan bangunan Sultan Abdul Samad

Sumber : Sultan Ismail Nasiruddin Shah



Jalan Tuanku Abdul Rahman atau dulu dikenali sebagai Jalan Batu 
adalah merupakan kawasan panas rusuhan 1969

Sumber : Sultan Ismail Nasiruddin Shah


Lengang Jalan Bukit Bintang yang biasanya sibuk
semasa perintah berkurung (Kuala Lumpur)

Sumber : Sultan Ismail Nasiruddin Shah


Berdasarkan papan tanda Hotel Odeon di belah kiri
dipercayai jalan di pudu semasa perintah berkurung, 
didapati tiada seorang pun berlegar di luar

Sumber: Sultan Ismail Nasiruddin Ismail


Pindah Kuasa

Pada 24 Jun, Parlimen digantung dan Majlis Gerakan ditubuhkan yang diketuai oleh Tun Abdul Razak Hussein. Kuasa berpindah dari Perdana Menteri iaitu Tunku Abdul Rahman ke Tun Razak.

Parlimen bersidang semula pada tahun 1971 dengan Tun Razak sebagai Perdana Menteri. Sebilangan sejarawan menganggap pemindahan kuasa ini bukti rusuhan tersebut sebenarnya sebahagian dari kudeta.



Tun Razak sebagai Pengerusi Majlis Gerakan Negara berada dan duduk ditengah

Razak percaya bahawa perpaduan tidak akan dicapai jika kekayaan tidak dikongsi dengan adil. Pada masa itu, bumiputera memegang 2.4% kekayaan negara.

Maka Dasar Ekonomi Baru pada tahun 1971, dilancarkan melalui tindakan afirmatif untuk meningkatkan pemilikian bumiputera. Semangat dasar tersebut diguna pakai ke hari  ini.

Kejadian rusuhan tersebut bukan sahaja mengubah dasar negara, tapi menyebabkan trauma yang berpanjangan di kalangan saksi kejadian, mangsa yang masih hidup dan mereka yang kehilangan orang tersayang.

Malaysia boleh mengambil tauladan dari cara negara lain berhadapan dengan sejarah gelap mereka seperti di Afrika Selatan, yang melalui zaman Apartheid yang ditangani melalui sidang 'truth and reconciliation' bagi mencapai kemaafan. Dan Kerajaan Jerman pula memilih untuk menghadapkan mereka yang terlibat dalam jenayah di zaman Nazi ke muka pengadilan. Namun menurut pakar, apa pun kaedah yang diambil di Malaysia harus mengira faktor-faktor tempatan.


Sumber Rujukan

  1. Malaysiakini
  2. Buku 13 Mei "Before and After" by Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj Perdana Menteri Pertama
  3. Keratan Akhbar

No comments:

Post a Comment