KELAYAKAN
:
- Pegawai Kumpulan Pengurusan Tertinggi dan setaraf;
- Pegawai Kumpulan Pengurusan & Profesional Gred 53/54 dan setaraf;
- Pegawai-pegawai di Pejabat Anggota Pentadbiran;
- Juruiring/Pengiring Rapat/ Pengawal peribadi yang dikhaskan kepada Anggota Pentadbiran & pegawai lain yang layak disediakan dengan Juruiring/Pengiring Rapat/Pengawal Peribadi;
- Pemandu kereta Rasmi jawatan kepada kepada Anggota Pentadbiran & Pegawai Pengurusan Tertinggi gred Utama B/Khas A dan ke atas atau setaraf; dan
- Pegawai tertakluk kepada Pegawai Pengawal atau pegawai yang diberi kuasa oleh Pegawai Pengawal atau pegawai yang diberi kuasa ole Pegawai Pengawal iaitu:
* pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional Gred 47 hingga 52 dan setaraf yang
menyandang jawatan Ketua Bahagian/Seksyen/Unit di peringkat Ibu Pejabat dangan
syarat tugas mereka perlu membuat panggilan rasmi serta-merta; dan
* pegawai Kumpulan Pengurusan dan Profesional Gred 41 dan ke atas yang memegang
jawatan Ketua Jabatan/Cawangan di Jabatan Persekutuan peringkat zon/negeri dengan
syarat tugas mereka perlu membuat panggilan rasmi serta-merta.
KADAR KELAYAKAN PEMBELIAN ALAT TELEKOMUNIKASI DAN CAJ PANGGILAN:
PEGAWAI |
KADAR
(TERMASUK AKSESORI) |
HAD CAJ BULANAN YANG DITANGGUNG OLEH KERAJAAN SEBULAN
|
Turus III dan ke atas/ setaraf serta Ketua Setiausaha Kementerian
|
RM2,500
|
RM500
|
Gred Utama/ Khas ‘C’ hingga ‘A’ dan
setaraf
|
RM2,000
|
RM350
|
Gred 53 dan 54
|
RM1,000
|
RM200
|
Gred 41 hingga 52
|
RM750
|
RM150
|
Juruiring/ Pengiring Rapat/ Pegawai
Peribadi dan Pemandu Kereta Rasmi Jawatan
|
RM375
|
RM50 |
Pegawai di Pejabat Anggota Pentadbiran
|
RM2,000
|
|
Pegawai di Pejabat Anggota Pentadbiran:
i) Turus III dan ke atas/ setaraf
ii) Gred Utama/ C hingga A dan setaraf
iii) Lain-lain gred untuk jawatan seperti
di dalam tafsiran |
RM500
RM350
RM200
|
SYARAT-SYARAT PERMOHONAN :
- Kemudahan diberi secara tuntutan bayaran balik tertakluk kepada had maksimum kelayakan pegawai.
- Alat komunikasi adalah milik pegawai dan tidak perlu direkod dalam Daftar Harta Modal atau Daftar Inventori;
- Pegawai bertanggungjawab sepenuhnya ke atas alat komunikasi mudah alih tersebut.
- Kementerian/ Jabatan tidak dibenarkan untuk membayar apa-apa caj yang berkaitan dengan perolehan/pembelian alat komunikasi mudah alih seperti bayaran pendahuluan, bayaran ansuran pembelian alat, caj tambahan bagi pakej alat komunikasi mudah alih bersekali dengan talian dan insurans memandangkan Kerajaan telah pun memberi bantuan pembelian alat komunikasi mudah alih kepada pegawai.
- Sekiranya caj bulanan melebihi had maksimum, pegawai boleh memohon kelulusan daripada Ketua Jabatan supaya caj bulanan rasmi ditanggung sepenuhnya oleh Kerajaan. Pegawai perlu mengesahkan butir caj bulanan rasmi yang telah dilakukan melalui bil bulanan yang dikeluarkan oleh syarikat telekomunikasi.
PERHATIAN!!!
Kelulusan ini dicatatkan di dalam Buku Perkhidmatan Pegawai; DAN
Permohonan baru layak dituntut selepas (2) dua tahun dikira mulai tarikh kelulusan sebelumnya.
TATACARA PERMOHONAN ALAT KOMUNIKASI :
- Pemohon hendaklah membuat permohonan melalui Ketua Jabatan dengan;
- Mengisi dan melengkapkan Borang yang dikehendaki seperti di Borang SAK(BK)1/13a, Borang SAK(BK)1/13b atau Borang SAK(BK)1/13c;
- Kemudian mengemukakan dokumen-dokumen yang diperlukan kepada CawanganKhidmat Awam, Bahagian Sumber Manusia.
DOKUMEN YANG PERLU DIKEMUKAKAN OLEH PEMOHON
Pembelian alat komunikasi :
- Surat Iringan Ketua Jabatan;
- Borang SAK(BK)1/13a;
- Resit pembelian asal
Caj bulanan alat komunikasi:
- Surat Iringan Ketua Jabatan;
- Borang SAk(BK)1/13b;
- Bil bulanan
Caj bulanan pasca bayar @ nilai pra bayar:
- Surat Iringan Ketua Jabatan;
- Borang SAK(BK)1/13c
RUJUKAN
- Surat Arahan Kementerian Bilangan 1 Tahun 2013;
- Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 5 Tahun 2012;
- Pekeliling Perbendaharaan Malaysia WP 2.2/2013
No comments:
Post a Comment